Det er mye som har skjedd i klesindustrien de siste årene. Krav til produksjon og kvalitet har økt ekstremt både på grunn av arbeidsforholdene og med tanke på klima. Det å handle i tradisjonelle butikker har liksom mistet litt sjarmen, og i stedet shopper man fra hjemme-pc-en og mobilen.
Pop-up butikker dukker opp her og der, og her kan man kjøpe ubrukte plagg til en god pris. Man kan også bytte klær med hverandre. Kanskje har hun en topp som passer til kjolen som alltid blir hengende i skapet, og skoene du kjøpte til ballet passet ikke. Kanskje noen andre kan få bruk for dem.
Online kan man også delta i private shopping klubber. Disse klubbene selger kvalitets-klær til lavere pris. Dette kan være klær som til vanlig koster tusenvis av kroner, men nå er prisene minst halvert. Det kan være sportsklær som Kari Traa og Bjørn Dæhli. Hvordan er det mulig? Det skal vi se på her.
Medlemsbetalt butikk
En av grunnene til at man kan kjøpe eksklusive klær til lav pris gjennom private shoppingklubber, er at de er eid av medlemmene. Det er altså mulig å få en andel av overskuddet om man blir medlem. Det er mye penger å spare på et slikt system. Det kan være redesign, gjenbruk og omsying. Noen tar stoff fra gamle jakker og skjørt og gjør dem om til bukser.
Drives av kampanjer
For å få i gang salg må man bruke de mulighetene som gir inntekt. Når mange klikker seg inn på et nytt salg, vil det i seg selv generere inntekt. Kampanjene florerer på medlemmenes sosiale medier, og de kan videreformidle tilbudene og salgene. Dette gir dem 200 kroner rabatt om de skaffer dem nye medlemmer. En smart løsning som ikke er ny, men som har fått et ansiktsløft. Kampanjer kan gi fremadstormende klesdesignere en sjanse til å formidle og selge sine plagg på det digitale mediet.
Eleganse og enkelhet
De sosiale butikkene drives av likesinnede som har stor kunnskap innen mote og klær. De vil sammen med sine medlemmer komme til en større kunnskap om hva som er hot og hva som er gammeldags. Begge deler kan være in, om man bruker det riktig. Dessuten har de en kortere vei til bransjen, som også er interessert i at klærne selges videre. Plaggene kjennetegnes ved at de er elegante og enkle.
Satser på miljø og klima
Det som er bra med disse klubbene er at de har fokus på miljø og klima. Raskere distribusjon, kortere leveringstid, mer søkelys på kvalitet og pris. Alt dette er med på å få folk til å ta riktige valg. Klærne er bestilt fra store motehus som har kjørt konseptene i deres plattformer og flater, men nå skal gå over til neste kolleksjon. Dermed blir mindre klær kastet.